Page en Kayenta - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu Page en Kayenta - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu

Page en Kayenta

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

05 Juli 2012 | Verenigde Staten, Kayenta

Gisteren vroeg vanuit Bryce Canyon Village vertrokken naar Page. Bij Page liggen onder andere de Upper en Lower Antelope Canyons, als je straks de foto's bekijkt herken je ze ongetwijfeld. Omdat de zon rond 12PM precies boven de canyons staat zijn dan de lichtinvallen het mooiste. Wij wilden dus persé met deze tour mee. Aangekomen in het hotel bleek dat we een andere tijdzone waren ingereden (alweer, en dit is niet de laatste). We waren dus ruim op tijd want het was weer een uur vroeger...
Meteen naar de entree van de canyon gereden. Ook dit gebied is in handen van de Navajo Indianen. De canyon kan alleen maar onder begeleiding van een gids worden bezocht. Met onze Toyota Corolla waren we er sowieso niet gekomen. De eerste 3,5 mijl moest per jeep over een grote woestijnzandvlakte worden afgelegd. Al hobbelend in de jeep vol met lachen Japanners uit New York, sacherijnige Fransen en een gezellig Amerikaans gezin baande de jeep zich met volle toeren een weg door de zandvlakte naar de Upper Antelope Canyon. Alleen dit was al een hele belevenis! Aangekomen bij de Antelope Canyon stelde de gids zich voor. Een hele relaxte Indiaan die mijn iPhone wilde lenen om foto's te schieten. Ik heb nog nooit zo'n geduldige gids meegemaakt! Hij heeft ons de mooiste vormen en kleuren uit de Canyon laten zien en ons geholpen dit op beeld te laten vastleggen. Spelen met het licht van de zon en de schaduwen van de canyon levert de mooiste plaatjes op. Het was een fantastische middag.
Daarna nog de Glen Canyon Dam bezocht en het uitzicht bekeken over de Horseshoe Bend, een hoefijzervormige meander in de Colorado rivier. Het was wederom weer even lopen en klimmen om er te komen. Maar wederom werd dit tripje beloond met een geweldig mooi uitzicht met prachtige kleuren...
Het hotel waar we deze nacht zaten was prachtig. 's Middags lekker bij het zwembad gelegen en beiden in slaap gevallen. Tja, de reis is wel redelijk vermoeiend met de vele dingen die we beleven. Het was hier tevens bevrijdingsdag. 's Avonds dus vanuit het zwembad kunnen genieten van the 4th of July fireworks. Was echt prachtig en een geluk dat we nu weer even in een meer stadsachtige en dorre omgeving zaten. In de parken waar we hiervoor zaten was het vuurwerk afgelast wegens de vele bosbranden.
Vandaag naar Kayenta gereden. Nog steeds Indianengebied en dat is niet het laatste Indianengebied waar we zullen komen. Kayenta zelf is zacht uitgedrukt vreselijk. Ons hotelletje zit er, en daar blijft het bij. Vanuit hier is Monument Valley gemakkelijk te bereiken. De rotsformaties hier zijn bekend uit vele Westernfilms, uit reclamespots en sommigen zullen het vast wel eens op een ansichtkaart hebben zien staan. Ook hier slaan de Indianen weer een slaatje uit. De Nationale Parkpas is hier niet geldig dus ze vragen gewoon toegangsgelden om hun terrein te mogen betreden. Hier een paar foto's van de rotsformaties gemaakt. Helaas zat alleen het weer vandaag niet echt mee. Veel regen gehad. Koud is het niet, en inmiddels is het wel weer opgeklaard.
Trouwens, we hebben hier ook de originele Indianenwoningen gezien. Hutjes gebouwd van stro, zand en klei. De hutjes met een ronde vorm zijn voor de vrouwen. Die met een puntige vorm voor de mannen. Tegenwoordig worden deze woningen nog steeds gebruikt. Echter, niet meer om permanent in te wonen maar voor ceremoniële doeleinden. Wel tof om ze in de dorpjes te hebben zien staan.
Morgen door voor twee nachten Grand Canyon. We hebben zojuist onszelf ingelezen in de Capitool reisgids. Dit belooft weer veel moois!
Slaap lekker!

• 06 Juli 2012 - 10:51

Teuna:

Dit is geweldig wat jullie alle maal zien en meemaken. en het reisverslag ook geweldig. knap hoor. Nog heel veel plezier en tot het volgende verslag. Liefs oma.

• 07 Juli 2012 - 15:37

Els:

Ziet er heel gaaf uit hoor. Dit is wel wat anders dan grotten.
    xxxx

• 08 Juli 2012 - 09:54

Tante Sjaan:

Wat een prachtige reis maken jullie niet te geloven wat jullie allemaal zien.Nog veel mooie dagen gewenst.
    groetjes.

• 08 Juli 2012 - 21:51

PPiet:

Lis, Paul prachtige foto die met waterval van zand... daar houd je mooie herinneringen aan over! Na de Grand Canyon!... jahoe "bit the dust" LA here we come. Genieten van vr/m body builders op Venice Beach ;-)