Macedonië, parel van de Balkan - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu Macedonië, parel van de Balkan - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu

Macedonië, parel van de Balkan

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

17 Juni 2014 | Macedonië, Ohrid

Zdravo (hallo),

Gisteren na een goede vlucht aangekomen op de luchthaven van Ohrid, St. Paul the Apostle. De windrichting was gedraaid voor de landing, dus we kregen een gratis rondje om het meer dat vanuit de lucht meteen al een prachtig uitzicht biedt.

Na een korte busrit aangekomen in Hotel Tino in Ohrid waar we deze vakantie gedurende 11 nachten verblijven.
De kamer met uitzicht op een somber steegje is recentelijke opgeknapt en ziet er netjes en schoon uit. Van een waterpas hebben ze denk ik niet gehoord, de spiegel in de badkamer hangt zo scheef als de toren van Pisa! Maar dat heeft wel zo z'n charme.

Meteen een hapje gegeten in het restaurant van het hotel. Meteen verbaasd over de lage prijzen. Paul had pizza, ik pasta, beiden een dessert na, twee colaatjes, een koffie en een cappuccino. We waren 1000 Macedonische Denar kwijt, wat neerkomt op ongeveer €16,-. Voor onze begrippen spotgoedkoop.
Dit zet je wel meteen aan het denken... De mensen hier in de bediening en de kamermeisjes bijvoorbeeld verdienen gemiddeld €150,- per maand. Wij kunnen hier dus makkelijk op vakantie maar andersom zouden de Macedoniërs alleen nog maar kunnen dromen van een reisje naar NL.

Vandaag een sombere en regenachtige dag. Dat mag de pret niet drukken. Een welkomstbijeenkomst gehad waarbij we wat over de cultuur geleerd hebben en een aantal excursies hebben geboekt. Helaas geen zwemweer maar wel het strandje opgezocht. Gewandeld richting een kiezelstrand aan het meer van Ohrid met wat "hippe" strandtenten. Ik heb het benoemd tot het zwarte pad (in Scheveningen) van Ohrid. Bij Cuba Libre voor omgerekend €6,- met zijn tweeën geluncht en wat gedronken. Deze in Havana stijl strandtent heeft het begrepen, beeld de zon in en met het Cubaanse muziekje op de achtergrond waan je jezelf in zonnig en tropisch Ohrid. De overige strandtenten doen hun best maar slaan de plank nog een klein beetje mis. Maar eigenlijk past dat wel bij deze gemoedelijke bestemming.

's Middags het oude centrum van Ohrid bezocht. Dit stadje staat niet voor niks op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Slenterend door de stijle en hobbelige straatjes de cultuur een beetje op ons in laten werken. De bevolking hebben we tot nu toe als zeer vriendelijk en gastvrij ervaren.
We wanen ons in een stadje met veel historie, invloeden van vele culturen en oude vervallen huisjes.
...Buiten stond een rek waaraan velletjes handgemaakt A4 papier te drogen hingen. Deze velletjes kwamen letterlijk vers van de papierpers. We zijn het papieratelier even naar binnen gewandeld. Hier stond een jongen met de hand papier te maken. Als er iets biologisch papier is zonder chemische toevoeging is dat het wel. Er zijn op de wereld nog maar zeven plaatsen waar papier op deze manier met de hand wordt gemaakt. De jongen demonstreerde ons vol trots hoe deze oude techniek in zijn werk gaat.
Bij een prachtig oud en vervallen kerkje staan violisten te spelen, zitten er wat mensen op een bankje te kletsen en zit een mannetje kralen te rijgen. De sieraden verkoopt hij direct op straat.

Opvallend is dat hier in bijna elke straat koffieautomaten staan waar je een "bakkie" uit kunt halen. We hebben ons hier alleen nog niet aan durven wagen.

Terug in het modernere deel van Ohrid word je overvallen door winkeltjes met neonverlichting en foute kleding die je helaas toch overal ter wereld op een of andere manier weer tegenkomt. Prik je daar doorheen dan doe je ook hier nog wel wat back to basic indrukken op. Zo doet men de voordeur op slot met een hangslot en hangt bij de lokale kapsalon het parkietje van de eigenaar in zijn kooitje buiten aan de gevel naast de ingang.
Gauw een koelkastmagneet voor oma opgesnord, wat rondgekeken en een restaurantje opgezocht voor de avondmaaltijd. Hier een heerlijke lokale stoofpot van varkensvlees met ui en champignons gegeten en uiteraard een heerlijk lokaal wit wijntje.

Morgen op pad naar het Klooster van St. Naum en dobberen in een roeibootje op de rivier de Zwarte Drim. 's Avonds met de Nederlanders uiteraard NL toejuichen tijdens het WK voetbal op groot scherm.

Slaap lekker!

• 18 Juni 2014 - 09:24

Els Verbeek:

Leuk geschreven, leuk om te lezen. Jullie vermaken je wel, lijkt me toch weer een hele andere ervaring, dan de voor ons bekendere vakantiebestemmingen. Gezellige dag weer vandaag. XXX

• 18 Juni 2014 - 16:18

Ria:

Hallo Lisanne en Paul,
    Wat een leuk reisverslag hebben jullie gemaakt. Met plezier gelezen.
    Hoop dat het weer mooier wordt met een zonnetje erbij.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    groetjes en veel plezier.

• 20 Juni 2014 - 10:21

Teuna Verbeek.:

Hallo Lisanne en Paul, wat een leuk verslag. En jullie hebben al een koelkast magneet voor mij gevonden. Wat lief om daar al aan te denken. Ik wens jullie nog veel plezier liefs OMA.