Macedonia Timeless - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu Macedonia Timeless - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Lisanne Greef - WaarBenJij.nu

Macedonia Timeless

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

24 Juni 2014 | Macedonië, Ohrid

Veel eerder wilde ik alweer een verhaal schrijven maar er is hier zoveel te zien en te beleven dat ik mezelf er nog geen tijd voor heb gegund. Een beetje tegenstrijdig, de marketingkreet van Macedonië is namelijk Macedonia Timeless. Letterlijk en figuurlijk klopt dit naar mijn mening. Men leeft hier namelijk niet zo met de tijd. Om maar even een voorbeeld te noemen: er zijn hier bushaltes, aangeduid met bordjes met een bus erop. Daar ga je staan wachten net zo lang tot daar eindelijk de bus komt. Men werkt hier namelijk niet met bustijden zoals wij die kennen.

Sreda (woensdag): Het klooster van St. Naum was mooi. Het ligt op ongeveer een uur varen van Ohrid. Onderweg genoten van de eerste zonnestralen en het prachtige uitzicht met Macedonië aan de ene kant en Albanië aan de andere kant.
St. Naum ligt zelf in het klooster begraven en het verhaal gaat dat als je met je oor op zijn graf ligt je zij hartslag nog kunt horen. Zo heb ik uiteraard ook even geluisterd. En ja hoor! Daar hoorde ik een hartslag. Maar dat was mijn eigen hartslag, weerkaatsend tegen het koude marmer.
Vanaf het klooster een mooi uitzicht over het meer van Ohrid en de rivier de Zwarte Drim. Hier na een heerlijke lunch (Macedonische stoofpot) in kleine bootjes over de rivier gevaren. Het water is echt ontzettend helder en blauw.
Helaas begon het te regenen en onweren. Nog steeds geen top vakantieweer dus. Maar wel al mooie dingen gezien.

Donderdag begon redelijk zonnig. Na het ontbijt een begeleide stadswandeling door Ohrid gehad van Nikolai die met een heel gezellig (lees: sacherijnig) stel Nederlanders op pad was. Het was gaan regenen en niet zo'n beetje ook! Ondanks dat bleef Nikolai gezellig doorkletsen en enthousiast deelde hij al zijn kennis met ons.

's Middags in onze vrije tijd door het winkelstraatje van Ohrid en over de lokale markt gesjokt. Men verkoopt hier groenten en fruit tegen hele lage prijzen. Wij betaalden voor bijvoorbeeld vier perziken nog geen halve euro. De prijzen zijn zo laag omdat men geen gekoelde opslag heeft en de spullen dus niet vers kan houden. Alles moet dus op zijn na een dag op de markt.
Verder kun je hier ook voor namaak merkkleding terecht. En ook voor een echte bontkraag van bijvoorbeeld een vos kun je hier wel slagen, volledig met staart, poten en kop er nog aan.

Het weer was even opgeklaard maar dit sloeg al snel weer om. Fijn dus dat de sauna in het hotel toch nog gebruikt is om weer even bij te komen, hadden we van tevoren niet gedacht.

Vrijdag troffen we het beter. Een twee uur durende busrit bracht ons naar het Nationaal Park Mavrovo. Hier over de bergtoppen gewandeld, echt prachtig! In het gebied leven schapenkuddes van meer dan 60 schaapherders. We zijn met regelmaat dan ook wat kuddes tegengekomen.
De schaapherders laten in de warme maanden hun gezin achter en leven gezamenlijk in huizen op de bergtoppen. In de bergen is namelijk genoeg gras voor de schapen en het is er koel genoeg om de hitte van de laag gelegen gebieden te overleven. De kuddes worden bij elkaar gehouden door herdershonden en bewaakt door een grotere soort herdershond. Deze soort waarschuwt voor gevaar van de beren, lynxen etc. die ook in de bergen leven.
Na een stevige wandeling genoten van een lekkere lunch in het bergdorpje Galicnik. Dit dorpje is bekend wegens de traditionele bruiloften. Het volledige dorp is verlaten, er wonen nog maar twee mensen. In het hoogseizoen komt men hier terug voor vakantie en voor de traditionele bruiloft, die nog eens per jaar plaatsvindt en zelfs wordt uitgezonden op de Nationale televisie.

Zaterdag eindelijk mooier weer. Op ons gemak en bij zonlicht zelf in tegengestelde richting de stadswandeling nog eens gelopen en overal wat langer van het uitzicht en de bezienswaardigheden genoten. Ook het fort bezocht voor een bedrag van omgerekend maar liefst €0,30 p.p. Waar vind je nog zulke lage entreegelden? Niet in Delft in ieder geval! Vanaf het fort een prachtig uitzicht over de UNESCO stad en het meer.
's Middags toch weer wat afgekoeld, lekker even bijgekomen in de sauna van het hotel.

Voor nu genoeg leesvoer. Morgen kom ik terug met een verhaal over onze avonturen in Nationaal Park Galicica waar we afgelopen zondag een prachtige wandeling hebben gemaakt, mijn eerste duik in het meer van Ohrid op ponedelnik (maandag) en de bijzondere dag die wij vandaag in (nog niet zo ontwikkeld) buurland Albanië hebben beleefd.

• 25 Juni 2014 - 10:12

Teuna Verbeek. :

Ja Lisanne en Paul, ben ik toch de eerste die het reisverslag hebt gelezen.Geweldig gedaan knap hoor. Geweldig gedaan. Lisanne ik zou er een boek over srchijven. Ik wens jullie nog veel plezier. Liefs oma.